Miles Davis hör tillsammans med artister som Beatles, Prince och Rolling Stones som är ständigt aktuella. Just nu är han dock lite extra aktuell i och med att en nygjord dokumentär om honom nyligen haft premiär. I och med det finns det också anledning att kasta ett extra öga på ett av Miles mer bortglömda album: Miles in the Sky.
En annan sak som det kan vara lätt att glömma bort är hur kul det är att spela sällskapsspel. Inte minst i festsammanhang. Det är skälet till att du hos Partykungen.se kan hitta ett stort sortiment av festliga Sällskapsspel, spel som ju såklart passar utmärkt att spela också under lugna hemmakvällar.
En katalog av jazzklassiker
Miles katalog är full av epokgörande jazzplattor. Det mest kända albumet är förmodligen ‘Kind of Blue’, men andra som är värda att nämna är ’Round About Midnight, ‘In a Silent Way’, ‘Bitches Brew’ och ‘On the Corner’. Miles In the Sky en platta som brukar klassa som ett så kallat ‘transitional album’, ett album som markerar ett stilskifte i Miles musikaliska riktning. Mer specifikt hör plattan till en mellanperiod där Miles letade efter en ny riktning efter den relativt aggressiva akustiska jazzmusiken han spenderade stora delar av 60-talet med. 1968 sökte han efter en ny riktning och det hela skulle mynna ut i den elektrifierade och funk-influerade jazzmusik han och hans band skulle komma fram till på plattor som In a Silent Way och Bitches Brew. Albumtiteln inspirerades av Beatles låt ‘Lucy in the Sky With Diamonds’.
Ett jazzalbum influerat av rockmusik
På Miles In the Sky får vi höra Miles på trumpet tillsammans med Wayne Shorter på saxofon, George Benson på gitarr, Herbie Hancock på keyboards och underbarnet Tony Williams på trummor. Just den sistnämndes insatser är i hög utsträckning faktorn som gör det här till en särskilt intressant skiva. Williams väljer nämligen att i någon mån frångå traditionellt jazztrummande. Stilen ligger istället närmast klassiska rocktrummor, det är 4/4 som gäller över i princip hela albumet.
Miles sista innovativa period
Som jag var inne på tidigare skulle Miles efter 1968 gå vidare till att för andra, eller kanske till och med tredje, gången rita om kartan för hur jazz kan framföras. Många skulle till och med hävda att han ensam uppfann den genre som skulle komma att kallas för ‘fusion’. Davis sista riktigt artistiskt fruktbara period banade alltså väg för band som Weather Report, Mahavishnu Orchestra och Herbie Hancocks funkiga solomaterial. Miles själv skulle mot mitten av 70-talet gå in i någon slags halv-pensionering och dyka upp igen med nya plattor i början av 80-talet. De flesta skulle nog hävda att han vid det laget var slut som innovatör.